Een goede infrastructuur en goed onderhouden wegen.
Een goed bereik door de aanleg van glasvezel voor heel Alphen-Chaam.
Bedragen × € 1.000
Code | Omschrijving | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
210 | Verkeer en vervoer | L | 1.263 | 1.112 | 2.039 | 2.877 | 1.302 | 1.262 |
B | 931 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | ||
Totaal lasten | 1.263 | 1.112 | 2.039 | 2.877 | 1.302 | 1.262 | ||
Totaal baten | 931 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | ||
Saldo | -332 | -1.101 | -2.028 | -2.866 | -1.290 | -1.250 |
De belangrijkste verschillen tussen de ramingen in begroting 2017 en begroting 2016 zijn:
Bedragen x € 1.000
Omschrijving | L/B | Bedrag | V/N | |
---|---|---|---|---|
1. | Hogere kosten door verbod op chemische onkruidbestrijding | L | 8 | N |
2. | Hogere kapitaallasten door investeringen in straatverlichting (Zie 1e begrotingswijziging) | L | 26 | N |
3. | Hogere kosten in verband met kosten aansluiten brouwerijplein op Dorpsstraat | L | 13 | N |
4. | Vanaf 2017 wordt de bijdrage aan de ABG organisatie toegerekend aan de gemeentelijke taakvelden voor zover het direct toerekenbare kosten betreft (medewerkers in het primaire proces). | L | 377 | N |
5. | Hogere kosten door onderzoek Dimensionering Fransebaan | L | 15 | N |
6. | Hogere kosten onderhoud wegen volgens onderhoudsprogramma | L | 271 | N |
7. | In 2016 herinrichting Engelbertstraat/Nieuwstraat in 2017 reconstructie Fransebaan | L | 238 | N |
8. | Diverse kleine verschillen | L/B | -21 | V |
Totaal | 927 | N |
Resultaat 1 Openbare verlichting | |
Verduurzamen van de openbare verlichting. | |
Door het vervangen van conventionele verlichting door LED verlichting worden kosten voor elektriciteit uitgespaard en wordt een duurzame toepassing gerealiseerd. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Verduurzamen van de openbare verlichting door een deel van de conventionele armaturen te vervangen door energiezuinige LED armaturen. |
Resultaat 2 Verkeersbewegingen inzichtelijk maken | |
Inzicht krijgen in de verkeersbewegingen over de belangrijkste wegen van Alphen-Chaam. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Uitvoeren verkeerstellingen |
2. | Gegevens in een regionaal model plaatsen |
Een goede infrastructuur is van groot belang voor onze bewoners, bedrijven en recreanten. In 2017 vinden de voorbereidingen plaats voor de reconstructie van de Franse Baan. Problemen met betrekking tot verkeersveiligheid en overlast van verkeer worden in overleg met de betrokken bewoners opgepakt. Goede samenwerking tussen bewoners en gemeente is bij dit onderwerp essentieel.
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan Alphen-Chaam.
12 | Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig | ||||
---|---|---|---|---|---|
Eenheid | % | ||||
Bron | VeiligheidNL | ||||
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
12,00 | |||||
Beoogde maatschappelijke effecten | |||||
De gemeente Alphen-Chaam streeft samen met de Brabantse partners naar zo min mogelijk verkeersongevallen met een motorvoertuig. Elk ongeval is er een teveel. Door wegen duurzaam veilig in te richten beperken we de kans op een ongeval en verkleinen we de kans dat daarbij letsel ontstaat. Bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers, specifieke doelgroepen zoals ouderen en jongeren hebben daarbij extra aandacht nodig. In de gemeente zijn geen 'black spots'. We treffen maatregelen op locaties waar relatief veel ongevallen plaatsvinden en waar we veel klachten over krijgen. Door deze inzet willen we het aantal ziekenhuisopnames na een verkeersongeval met een motorvoertuig zo veel mogelijk beperken. |
13 | Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser | ||||
---|---|---|---|---|---|
Eenheid | % | ||||
Bron | VeiligheidNL | ||||
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
7,00 | |||||
Beoogde maatschappelijke effecten | |||||
De gemeente Alphen-Chaam streeft samen met de Brabantse partners naar zo min mogelijk vervoersongevallen met een gewonde fietser. Elk ongeval is er een teveel. Door wegen duurzaam veilig in te richten beperken we de kans op een ongeval en verkleinen we de kans dat daarbij letsel ontstaat. Bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers, specifieke doelgroepen zoals ouderen en jongeren hebben daarbij extra aandacht nodig. In de gemeente zijn geen 'black spots'. We treffen maatregelen op locaties waar relatief veel ongevallen plaatsvinden en waar we veel klachten over krijgen. Door deze inzet willen we het aantal ongevallen met een gewonde fietser zo veel mogelijk beperken. |