Een veilige leefomgeving voor alle bewoners, ondernemers en bezoekers.
Een crisisbeheersingorganisatie op districtelijk niveau.
Een veilige leefomgeving voor alle bewoners, ondernemers en bezoekers.
Een crisisbeheersingorganisatie op districtelijk niveau.
Bedragen × € 1.000
Code | Omschrijving | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
110 | Crisisbeheersing en Brandweer | L | 789 | 771 | 732 | 739 | 748 | 755 |
B | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
120 | Openbare orde en Veiligheid | L | 199 | 131 | 383 | 386 | 388 | 391 |
B | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal lasten | 988 | 902 | 1.114 | 1.125 | 1.137 | 1.146 | ||
Totaal baten | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo | -974 | -902 | -1.114 | -1.125 | -1.137 | -1.146 |
De belangrijkste verschillen tussen de ramingen in begroting 2017 en begroting 2016 zijn:
Bedragen x € 1.000
Omschrijving | L/B | Bedrag | V/N | |
---|---|---|---|---|
1. | Hogere bijdrage aan Veiligheidsregio | L | 10 | N |
2. | Lagere rentelasten in kapitaallasten voor kazernes | L | -73 | V |
3. | Vanaf 2017 wordt de bijdrage aan de ABG organisatie toegerekend aan de gemeentelijke taakvelden voor zover het direct toerekenbare kosten betreft (medewerkers in het primaire proces) | L | 276 | N |
4. | Diverse kleine verschillen | L/B | 1 | V |
Totaal | 212 | N |
Resultaat 1: Crisisbeheersingorganisatie | |
In 2017 werken we met een nieuw opgezette crisisbeheersingorganisatie. Onze medewerkers die hier onderdeel van uit maken, zijn opgeleid, getraind en geoefend. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Inzet nieuwe crisisbeheersingorganisatie in district Hart van Brabant. |
2. | Opleiden, trainen en oefenen van crisisbeheersingorganisatie volgens het daarvoor vastgestelde plan. |
Resultaat 1: Sociale Veiligheid bevorderen | |
In 2017 werken we volgens het uitvoeringsplan Veiligheid 2017 - 2018 aan de sociale veiligheid en het veiligheidsgevoel in Alphen-Chaam. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Uitvoering geven aan het uitvoeringsplan Veiligheid 2017 - 2018 van Alphen-Chaam. |
Resultaat 2: Aanpak ondermijning | |
In 2017 wordt de aanpak van ondermijning op verschillende fronten voortgezet. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Opsporen en sluiten van drugspanden volgens het aangescherpte Damocles-beleid. |
2. | Voorlichting aan ondernemers, specifiek agrariërs via ZLTO. |
3. | Integraal oppakken casuïstiek op het gebied van ondermijning en hier op interveniëren. |
4. | Structurele actiedagen samen met de politie gericht op aanpak ondermijnende criminaliteit. |
Resultaat 3: Extra gemeentelijk toezicht en handhaving verkeersveiligheid | |
Extra gemeentelijk toezicht en handhaving verkeersveiligheid | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Extra prioriteit en ureninzet BOA t.b.v. verkeersveiligheid in de wijk |
Resultaat 4: veilige recreatieterreinen | |
Nemen van maatregelen die zijn gericht op het verhogen van de veiligheid op recreatiegebieden. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | “Spelregels” voor veilig recreëren vaststellen |
2. | Uitvoer geven aan spelregels |
3. | Wijzigingen beleid in gang zetten |
Veiligheid is de basis voor een aantrekkelijke gemeente en daarom een topprioriteit. De gemeente treedt op als de openbare orde en/of veiligheid in het geding zijn. Doel is om een zo groot mogelijk veiligheid en veiligheidsgevoel voor onze inwoners en bezoekers te creëren. Hierbij werkt de gemeente nauw samen met de politie, de veiligheidsregio en justitie. Ook wordt de zelfredzaamheid van de burgers vergroot. Initiatieven die de veiligheid vergroten, worden -waar nodig- ondersteund. Indien nodig wordt gehandhaafd. Om bij calamiteiten of rampen goed te kunnen optreden is een crisisbeheersingorganisatie ingericht binnen het district Hart van Brabant.
6 | Verwijzingen Halt | ||||
---|---|---|---|---|---|
Eenheid | Aantal per 10.000 jongeren | ||||
Bron | Bureau Halt | ||||
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
200,50 | |||||
Beoogde maatschappelijke effecten | |||||
Voor de begroting 2017 is hier nog geen maatschappelijk effect gedefinieerd. Het komende jaar zullen we gebruiken om, met het oog op de begroting 2018, het te realiseren maatschappelijk effect te formuleren met gebruikmaking van deze indicator. |
7 | Harde kern jongeren | ||||
---|---|---|---|---|---|
Eenheid | Aantal per 10.000 inwoners | ||||
Bron | KLPD | ||||
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
0,00 | |||||
Beoogde maatschappelijke effecten | |||||
Voor de begroting 2017 is hier nog geen maatschappelijk effect gedefinieerd. Het komende jaar zullen we gebruiken om, met het oog op de begroting 2018, het te realiseren maatschappelijk effect te formuleren met gebruikmaking van deze indicator. |
8 | Winkeldiefstallen | ||||
---|---|---|---|---|---|
Eenheid | Aantal per 1.000 inwoners | ||||
Bron | CBS | ||||
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
0,50 | |||||
Beoogde maatschappelijke effecten | |||||
Voor de begroting 2017 is hier nog geen maatschappelijk effect gedefinieerd. Het komende jaar zullen we gebruiken om, met het oog op de begroting 2018, het te realiseren maatschappelijk effect te formuleren met gebruikmaking van deze indicator. |
9 | Geweldsmisdrijven | ||||
---|---|---|---|---|---|
Eenheid | Aantal per 1.000 inwoners | ||||
Bron | CBS | ||||
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
2,60 | |||||
Beoogde maatschappelijke effecten | |||||
Voor de begroting 2017 is hier nog geen maatschappelijk effect gedefinieerd. Het komende jaar zullen we gebruiken om, met het oog op de begroting 2018, het te realiseren maatschappelijk effect te formuleren met gebruikmaking van deze indicator. |
10 | Diefstallen uit woningen | ||||
---|---|---|---|---|---|
Eenheid | Aantal per 1.000 inwoners | ||||
Bron | CBS | ||||
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
4,70 | |||||
Beoogde maatschappelijke effecten | |||||
Voor de begroting 2017 is hier nog geen maatschappelijk effect gedefinieerd. Het komende jaar zullen we gebruiken om, met het oog op de begroting 2018, het te realiseren maatschappelijk effect te formuleren met gebruikmaking van deze indicator. |
11 | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Eenheid | Aantal per 1.000 inwoners | ||||
Bron | CBS | ||||
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
3,60 | |||||
Beoogde maatschappelijke effecten | |||||
Voor de begroting 2017 is hier nog geen maatschappelijk effect gedefinieerd. Het komende jaar zullen we gebruiken om, met het oog op de begroting 2018, het te realiseren maatschappelijk effect te formuleren met gebruikmaking van deze indicator. |